Richard Šerý
15.4.2013

Tři časté chyby v testech použitelnosti



Chyba první: Nejasné priority

Byl jsem svědkem testu eshopu, který začínal scénářem „vyhledejte produkt“. Ačkoli tento e-shop většině lidí nedělá potíže, měl velmi slabé fulltextové vyhledávání. Uživatelka příkaz pochopila jako „použijte fulltext k vyhledání produktu“ a výsledek byl dost tragický. Jistě, odhalila několik problémů s použitelností, ale „zabila“ tím více než polovinu času testu. 

Problém takového scénáře je v tom, že běžný zákazník nechodí na eshop proto, aby vyhledal produkt, ale aby si ho koupil. Moderátor nevhodně volenými slovy navedl uživatelku směrem k části uživatelského rozhraní, kterou by v reálné situaci pravděpodobně vůbec nepoužila. Pozorovatelům tak zůstal skryt proces rozhodování, vůbec se nedozvěděli, jak uživatelka přemýšlí, co ji zajímá a co ji naopak nezajímá. Jediné, co se dozvěděli, bylo, že fulltext špatně funguje a měli by ho prozatím odstranit. Usability test může trvat maximálně 60 minut, ideální délka testu je 30 – 45 minut. Delší dobu uživatel nemusí udržet soustředění, začíná být unavený, pozorovatelům se hromadí poznámky a stále více hrozí, že některé problémy zapomenou nebo zkreslí. Při typickém testu zvládne uživatel splnit asi tak deset úkolů, výjimečně až patnáct. Nemůžeme testovat všechno, je třeba stanovit priority. Dbejte na to, abyste nejdříve otestovali to, co je nejdůležitější. Pro stanovení priorit si úplně vystačíte se starou dobrou metodou MoSCoW. Máte-li už nějaké statistiky, například z předchozí verze, využijte je. Seřaďte scénáře od toho nejdůležitějšího, aby důležité scénáře určitě přišly na řadu. Jedna z nejdůležitějších věcí při práci moderátora je sebekontrola. Moderátor musí stále hlídat, jestli test nějak neovlivňuje. Test může ovlivnit špatná volba slov (jako v testu uvedeném výše), řeč těla, různé nevědomé náznaky atd. Pokud jste pozorovatelé a všimnete si, že moderátor uživatele vede nebo ovlivňuje, co nejdříve ho na to upozorněte.

Chyba druhá: Zanedbání motivace uživatelů

Častý problém, se kterým se v testech setkávám, je umělá motivace uživatelů. Úkoly, které moderátor uživateli zadává, mohou test významně ovlivnit. Úkol je pro něj motivace, jeho přirozená motivace ale může být úplně jiná. Uživatel pak provádí činnost nikoli proto, že je smysluplná, ale proto, že mu to moderátor přikazuje. Je vhodné začít test zvolna, bez úkolů. Nechte uživatele rozhlédnout a zorientovat, zeptejte se ho k čemu by aplikaci použil a pobídněte ho, ať si ji vyzkouší. Nechte mu dost času, aby dělal to, co ho zajímá, než mu předložíte první úkol. Teprve když takovéto „bezcílné brouzdání“ přestane být zajímavé, začněte s naplánovanými úkoly. Řekl bych, že test použitelnosti skutečné motivace uživatelů objasní spíše výjimečně. Usability testy jsou dobré k vyhledávání a odstraňování bariér mezi záměrem a jeho provedením, ale nikde není psáno, že testovaný záměr skutečně dává smysl. Pomalý „rozjezd“ a jen postupné zesilování tlaku na uživatele nám však může pomoci motivace alespoň částečně pochopit.

Chyba třetí: Řešení problémů během vyhodnocení

Testy použitelnosti jsou docela drahá záležitost. Proč? Ať už testujete na papíře v zasedačce nebo ve specializované laboratoři, samotné testovací prostředí je relativně levné. Testu se však účastní celý vývojový tým a test trvá celý den – to dělá cca „člověkotýden“ práce na jeden test. Přepočteno na peníze, jsou to řádově desítky tisíc korun. Tím nechci říct, že se testy nemají dělat, nebo že by se měli účastnit jen někteří členové týmu. Jsem upřímně přesvědčen, že sledování dobře připraveného testu je pro vývojáře užitečnější, než kdyby celý den programovali. Chci tím říci, že test i následné vyhodnocení by se měly provádět co nejefektivněji. Občas se stane, že během vyhodnocení přijdou různí členové týmu s protichůdnými řešeními, pak se o nich hádají a zdržují tím zbytek týmu. První nápad navíc často nebývá ten správný, takže je dost pravděpodobné, že se hádají o nesmyslech. Mnohem efektivnější je, když se během vyhodnocení zaměříte jen na zapsání problémů, které jste objevili a na jejich prioritizaci. Diskusi o řešeních můžete odložit na později a nemusí se jí účastnit všichni, stačí když se o tom baví jen navrhovatelé s designérem.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna

Komentáře

Děkujeme za váš komentář
Další